epuap logo

BIP

E-geodezja – urząd w Twoim domu

Coraz więcej spraw urzędowych z zakresu geodezji i kartografii można realizować na odległość, bez konieczności odwiedzania siedziby urzędu, przez siedem dni w tygodniu i to przez całą dobę.

Nieodpłatna pomoc prawna

Obecnie, na terenie powiatu działają cztery punkty, w których mieszkańcy nieodpłatnie mogą skorzystać z porad prawnych
SPRAWDŹ

Powiat Świdnicki - wschód możliwości

Przyjedź i przekonaj się, że powiat świdnicki to doskonałe miejsce do pracy i życia

SPRAWDŹ

NOWE PRZEPISY

Nowe przepisy przewidują automatyczne wygaszenie decyzji o rejestracji pojazdu, którego właściciele nie dokonywali okresowego badania technicznego oraz nie ubezpieczali, w ramach obowiązkowego ubezpieczenia OC pojazdów, na okres co najmniej 10 lat.
SPRAWDŹ

Ze Świdnika do Łęcznej

uruchomione zostało nowe połączenie autobusowe ze stolicy powiatu świdnickiego. Komunikacją możemy teraz dotrzeć do Łęcznej.
SPRAWDŹ ROZKŁAD

Stację kontroli pojazdów może prowadzić przedsiębiorca, który:

  1. Posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. Nie jest przedsiębiorcą, w stosunku do którego otwarto likwidację lub ogłoszono upadłość;
  3. Nie był prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub przestępstwo przeciwko dokumentom - dotyczy osoby fizycznej lub członków organów osoby prawnej;
  4. Posiada wyposażenie kontrolno - pomiarowe oraz warunki lokalowe gwarantujące wykonywanie odpowiedniego zakresu badań technicznych pojazdów zgodnie ze szczegółowymi warunkami przeprowadzania tych badań;
  5. Posiada poświadczenie zgodności wyposażenia i warunków lokalnych z wymaganiami odpowiednio do zakresu przeprowadzanych badań wpisanego do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów;
  6. Zatrudnia uprawnionych diagnostów.

Poświadczenie, o którym mowa w pkt. 5, wydaje się za opłatą w drodze decyzji, dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, po dokonaniu sprawdzenia stacji kontroli pojazdów. Poświadczenie zachowuje ważność do czasu zmiany stanu faktycznego, dla którego zostało wydane, nie dłużej niż przez 5 lat od daty jego wydania.

WYMAGANE DOKUMENTY

Wypełniony formularz (druk) wniosku oraz oświadczenie o treści:

Oświadczam, że:

  1. Dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów są kompletne i zgodne z prawdą;
  2. Znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów, określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.

Oświadczenie powinno również zawierać:

  1. Nazwę firmy przedsiębiorcy oraz siedzibę i adres albo adres zamieszkania;
  2. Oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
  3. Podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW

Wydział Komunikacji w Świdniku, ul. Niepodległości 13 - pokój 4,
Telefon kontaktowy (81) 468 70 32

OPŁATY

  • Za wpis do rejestru działalności regulowanej przedsiębiorca wnosi opłatę skarbową w wysokości 412 zł ,
  • Za zmianę wypisu do rejestru działalności regulowanej przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 206 zł.
  • Wpłaty można dokonać w kasie Urzędu Miasta w Świdniku lub na rachunek bankowy na konto
    Bank PKO BP Urząd Miasta w Świdniku nr 95 1020 3176 0000 5802 0013 7885

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006r. Dz. U. 2015z Nr 225, poz. 1635).

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA

Wydanie zaświadczenia następuje w drodze decyzji administracyjnej. Termin 7 dni od dnia złożenia wniosku.

PODSTAWA PRAWNA

  • Art. 83 ust. 2 i 3 oraz art. 83a ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz.U. z 2012r., poz. 1137 z późn. zm.),
  • Art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a i b ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej oraz cz. 1 pkt 36 oraz 37 załącznik do niniejszej ustawy Dz. U z 2015r., poz. 783),
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 10 lutego 2006r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji prowadzących badania techniczne pojazdów (Dz. U. z 2006r. nr 40, poz. 275 z późn. zm.
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004r. w sprawie wzorów dokumentów wymaganych dla wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów (Dz. U. z 2004r. nr 223, poz. 2264),
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz.U. z 2003r. Nr 227, poz. 2250 z późn. zm.).
  • ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej ( tekst jednolity Dz.U. z 2007r. Nr 155, poz.1095 z późn. zm.).

TRYB ODWOŁAWCZY

Od decyzji odmawiającej wydania zaświadczenia potwierdzającego prowadzenie stacji kontroli pojazdów przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem starosty świdnickiego w Świdniku.

Wydanie uprawnienia diagnosty do przeprowadzania badań technicznych pojazdów

Starosta wydaje uprawnienia do wykonywania badań technicznych, jeżeli osoba ubiegająca się o jego wydanie posiada wymagane wykształcenie techniczne i praktykę, odbyła wymagane szkolenie oraz zdała egzamin kwalifikacyjny.
Przez wymagane wykształcenie techniczne i praktykę, rozumie się:

  1. Wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności samochodowej i udokumentowane 6 miesięcy praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
  2. Średnie wykształcenie techniczne o specjalności samochodowej i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
  3. Wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów ,albo
  4. Średnie wykształcenie techniczne o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowane 2 lata praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów

Z obowiązku odbycia szkolenia zwolniona jest osoba ubiegająca się o wydanie uprawnienia do wykonywania badań technicznych, która ukończyła studia wyższe na kierunku studiów w obszarze nauk technicznych obejmującym wiedzę i umiejętności w zakresie diagnostyki samochodowej.

WYMAGANE DOKUMENTY

Wypełniony formularz (druk) wniosku oraz:

  • Dokumenty potwierdzające wymagane wykształcenie techniczne,
  • Kserokopie zaświadczeń ukończonych kursów (szkoleń diagnosty),
  • Zaświadczenie o posiadaniu odpowiedniej praktyki zawodowej.
  • Zaświadczenie o pozytywnym wyniku egzaminu kwalifikacyjnego przeprowadzonego przez dyrektora Transportowego Dozoru technicznego w Warszawie.

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW

Wydział Komunikacji, ul. Niepodległości 13 - pokój 4,
Telefon kontaktowy (81) 468 70 32

OPŁATY

Za wydanie uprawnień diagnosty pobiera się opłatę skarbową w wysokości 48 zł.
Opłatę można dokonać w kasie Urzędu Miasta w Świdniku lub na rachunek
PKO BP Urząd Miasta w Świdniku nr 95 1020 3176 0000 5802 0013 7885.

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA

Wydanie uprawnienia następuje w terminie 30 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów.

PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz.U. z 2012r., poz. 1137r. z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 listopada 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów (Dz.U. 2014r, poz. 1836).
  • Art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a i b ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2015r., poz. 783) oraz III pkt 13 – 2 załącznika do niniejszej ustawy.

TRYB ODWOŁAWCZY

Od decyzji odmawiającej wydania uprawnień przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem starosty świdnickiego w Świdniku.

  • Czy jest moje prawo jazdy?


    Informacje dotyczące sprawdzenia czy nowy dokument jest gotowy do odbioru można uzyskać na stronie internetowej https://info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html podając PESEL oraz imię i nazwisko. Ponadto pod nr tel. (81) 468-70-35 (dla mieszkańców gmin: Świdnik, Mełgiew, Trawniki) lub pod nr tel. (81) 582-26-05 (dla mieszkańców gmin: Piaski, Rybczewice).
  • Dlaczego opłata za prawo jazdy jest tak wysoka?


    Katalog opłat związanych z wydaniem prawa jazdy jest ściśle określony w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2013r. Poz. 83) oraz Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 kwietnia 2012r. w sprawie opłaty ewidencyjnej (Dz. U. z 2014r. Poz. 852).
  • Dlaczego zdjęcie w prawie jazdy jest inne niż w dowodzie osobistym?


    Różnica wynika z faktu, że od dnia 01-03-2015r. zmieniono wzór dowodu osobistego, a tym samym zmieniły się wymagania co do fotografii.
    Wymagania co do fotografii w prawie jazdy są ściśle określone w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. 2012r. Poz. 1005). W powyższym Rozporządzeniu określono, że fotografia ma wyglądać następująco: "Wyraźna, aktualna i kolorowa fotografia o wymiarach 3,5 x 4,5 cm., przedstawiająca osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywała głowę w pozycji lewego półprofilu z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografię przedstawiającą osobę z nakryciem głowy, pod warunkiem, że fotografia taka zamieszczona jest w dokumencie potwierdzającym tożsamość tej osoby".
  • Jaki jest ustawowy termin przerejestrowania zakupionego pojazdu / dokonania w nim zmian? Czy za niedotrzymanie terminu są przewidziane sankcje karne?


    Zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu, zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym. Za niedotrzymanie tego terminu grozi kara w wysokości od 200 do 1000 zł.
  • Czy zawiadomienie o zbyciu pojazdu może zgłosić tylko jeden ze współwłaścicieli?


    W przypadku współwłasności jeden ze współwłaścicieli może załatwić sprawę w urzędzie na podstawie pisemnego upoważnienia pozostałych współwłaścicieli.
  • Czy można odsprzedać pojazd nie rejestrując go na siebie?


    Zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o nabyciu pojazdu.
    W przypadku sprzedaży pojazdu przed rejestracją, następny nabywca do rejestracji pojazdu musi przedłożyć wszystkie oryginalne dokumenty potwierdzające fakt przeniesienia własności pojazdu.
  • Dlaczego po zarejestrowaniu samochodu przy odbiorze tablic rejestracyjnych otrzymuję pozwolenie czasowe zamiast stałego?


    Zgodnie z art. 74 ust. 2 pkt. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym czasowej rejestracji pojazdu dokonuje się z urzędu po złożeniu wniosku o rejestrację pojazdu. Czasowej rejestracji z urzędu dokonuje się w celu wyjaśnienia spraw związanych z rejestracja pojazdu oraz na czas wyprodukowania stałego dowodu rejestracyjnego. Dowody rejestracyjne stałe nie są drukowane bezpośrednio w organie rejestrującym, lecz w Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie.
  • W jakiej kolejności należy załatwiać sprawy w związku z rejestracją pojazdu sprowadzonego z zagranicy?


    Po sprowadzeniu pojazdu z zagranicy należy zgłosić się do Urzędu Celnego oraz dokonać pierwszego badania technicznego dla pojazdów sprowadzonych z zagranicy (jeżeli jest wymagany).
  • Czy mogę odebrać dowód rejestracyjny za żonę/męża?


    Tak, ale tylko na podstawie pisemnego upoważnienia. W przypadku upoważnienia od męża/ żony nie pobiera się opłaty skarbowej za pełnomocnictwo.
  • Czy zbywca pojazdu ma obowiązek powiadomić o tym fakcie Urząd?


    Zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o zbyciu pojazdu.
  • Czy istnieje możliwość przedłużenia pozwolenia czasowego?


    Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje się na okres nieprzekraczający 30 dni. Termin ten może być jednorazowo przedłużony o 14 dni w celu wyjaśnienia spraw związanych z rejestracja pojazdu.
  • W jakich przypadkach rejestracja pojazdu ma charakter czasowy?


    Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu. Czasowej rejestracji dokonuje się:
    1. z urzędu – po złożeniu wniosku o stałą rejestrację pojazdu,
    2. na wniosek właściciela pojazdu – w celu umożliwienia:
      • wywozu pojazdu za granicę,
      • przejazdu pojazdu z miejsca zakupu lub odbioru na terytorium RP,
      • przejazdu pojazdu związanego z koniecznością dokonania badania technicznego lub naprawy.

Wydział Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Świdniku zlokalizowany jest w siedzibie Starostwa Powiatowego w Świdniku przy ul.Niepodległości 13, który zakresem swojego działania obejmuje pięć gmin: Mełgiew, Piaski, Rybczewice, Świdnik i Trawniki.

Wydział posiada także Oddział Zamiejscowy zlokalizowany w Piaskach przy ul. Lubelskiej 80.

UWAGA! Informujemy, że nie obowiązuje dotychczasowa rejonizacja. Dzięki temu mieszkańcy powiatu świdnickiego mogą załatwiać swoje sprawy w Świdniku lub Piaskach. Załatwienie części spraw (bardziej skomplikowanych) będzie wiązało się z koniecznością przekazania akt z jednego punktu do drugiego. 

W Wydziale Komunikacji i Transportu łącznie zatrudnionych jest 17 pracowników, w tym 3 osoby w Oddziale Zamiejscowym w Piaskach.

W siedzibie Wydziału Komunikacji i Transportu w Świdniku funkcjonuje system kolejkowy, który za zadanie ma usprawnić obsługę interesantów. Każdy zainteresowany, po pobraniu stosownego biletu, zapraszany jest głosowo na odpowiednie stanowisko do właściwego pracownika. Miejsce w systemie kolejkowym można również zarezerwować przez internet -> LINK.

Szczegółowe sposoby załatwienia poszczególnych spraw opisane zostały w Biuletynie Informacji Publicznej Powiatu, gdzie każdy zainteresowany może dotrzeć po wybraniu odpowiedniego linku w zakładce JAK TO ZAŁATWIĆ?.

Wiele niezbędnych informacji, w tym jak należy wypełnić wnioski i formularze, zamieszczonych jest także na tablicach informacyjnych Wydziału. Umieszczone są tam również specjalne zasobniki, w których znajdują się w niezbędne formularze.

Aktualnie w ewidencji pojazdów Wydziału Komunikacji i Transportu w Świdniku zarejestrowanych jest ponad 62 tys. pojazdów.
Średnio rocznie Wydział zamawia i wydaje ok. 9 tys. dowodów rejestracyjnych oraz pozwoleń czasowych.
Średnio rocznie w Wydziale rejestrowanych jest ok. 2,5 tys. pojazdów.

W ewidencji kierowców zgromadzone są akta ponad 52 tys. osób uprawnionych do kierowania pojazdami.
Średnio rocznie zamawianych i wydawanych jest ok. 1,5 tys. takich uprawnień.
Poza bezpośrednią obsługą mieszkańców Wydział Komunikacji zajmuje się również sprawami związanymi z funkcjonowaniem: Stacji Kontroli Pojazdów, Ośrodków Szkolenia Kierowców, Przewozem Osób i Rzeczy.

Pogoda dla powiatu