W związku z otrzymaniem pytań dotyczących otwartego konkursu ofert na prowadzenie w roku 2016 punktu nieodpłatnej pomocy prawnej na terenie powiatu świdnickiego, zamieszczamy otrzymane pytania wraz z odpowiedziami.
1. Czy jest możliwym w ramach działania sfinansowanie z dotacji kosztów związanych z obsługą administracyjną zadania, tj. koszt księgowania wydatków, koszt materiałów biurowych, itp?
Z treści opublikowanego na stronie internetowej www.darmowapomocprawna.ds.gov.pl stanowiska Departamentu Zawodów Prawniczych i Dostępu do Pomocy Prawnej z 29 października 2015 r. wynika, że na gruncie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 roku o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej organizacja pozarządowa może swobodnie dysponować przekazaną jej dotacją, a swobodę tę ogranicza jedynie cel na jaki została przekazana dotacja, warunki określone w ogłoszeniu o otwartym konkursie ofert oraz zapisy w zawartej umowie.
Za koszty kwalifikowalne uznaje się wydatki poniesione w terminie realizacji zadania z zastrzeżeniem, że wydatkowanie środków finansowych z dotacji możliwe jest od dnia rozstrzygnięcia konkursu, nie wcześniej niż od 1 stycznia 2015 roku. Koszty kwalifikowalne przy realizacji zadania z budżetu Powiatu Świdnickiego obejmują:
1) Koszty wynagrodzeń osób udzielających porad prawnych wraz z pochodnymi.
2) Koszty zakupy sprzętu biurowego (laptop, drukarka).
3) W ramach kosztów obsługi (pośrednich) stanowiących do 10% dotacji: obsługa finansowo-księgowa zadania, obsługa administracyjna, zakup materiałów oraz usług biurowych, pocztowych i telekomunikacyjnych, opłaty bankowe.
4) podatek od towarów i usług (VAT) – jeżeli nie może on być odzyskany w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2011 r.. Nr 177, poz. 1054).
2. Czy jest możliwym w ramach działania sfinansowanie z dotacji kosztów związanych z koordynacją działania – wynagrodzenia koordynatora odpowiadającego za sprawną realizacje zadania, bieżącego monitorowania oraz raportowania?
Z treści opublikowanego na stronie internetowej www.darmowapomocprawna.ds.gov.pl stanowiska Departamentu Zawodów Prawniczych i Dostępu do Pomocy Prawnej z 29 października 2015 r. wynika, że na gruncie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 roku o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej organizacja pozarządowa może swobodnie dysponować przekazaną jej dotacją, a swobodę tę ogranicza jedynie cel na jaki została przekazana dotacja, warunki określone w ogłoszeniu o otwartym konkursie ofert oraz zapisy w zawartej umowie.
Za koszty kwalifikowalne uznaje się wydatki poniesione w terminie realizacji zadania z zastrzeżeniem, że wydatkowanie środków finansowych z dotacji możliwe jest od dnia rozstrzygnięcia konkursu, nie wcześniej niż od 1 stycznia 2015 roku. Koszty kwalifikowalne przy realizacji zadania z budżetu Powiatu Świdnickiego obejmują:
1) Koszty wynagrodzeń osób udzielających porad prawnych wraz z pochodnymi.
2) Koszty zakupy sprzętu biurowego (laptop, drukarka).
3) W ramach kosztów obsługi (pośrednich) stanowiących do 10% dotacji: obsługa finansowo-księgowa zadania, obsługa administracyjna, zakup materiałów oraz usług biurowych, pocztowych i telekomunikacyjnych, opłaty bankowe.
4) podatek od towarów i usług (VAT) – jeżeli nie może on być odzyskany w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2011 r.. Nr 177, poz. 1054).
W związku z powyższym można uznać, że koszty związane z koordynacją działania zawierać się mogą w kosztach pośrednich i stanowić do 10% przyznanej dotacji.
3. Czy jest możliwym w ramach działania sfinansowanie z dotacji kosztów związanych z zakupem sprzętu do prowadzenia punktu (np. drukarka)?
Z treści opublikowanego na stronie internetowej www.darmowapomocprawna.ds.gov.pl stanowiska Departamentu Zawodów Prawniczych i Dostępu do Pomocy Prawnej z 29 października 2015 r. wynika, że na gruncie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 roku o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej organizacja pozarządowa może swobodnie dysponować przekazaną jej dotacją, a swobodę tę ogranicza jedynie cel na jaki została przekazana dotacja, warunki określone w ogłoszeniu o otwartym konkursie ofert oraz zapisy w zawartej umowie.
Za koszty kwalifikowalne uznaje się wydatki poniesione w terminie realizacji zadania z zastrzeżeniem, że wydatkowanie środków finansowych z dotacji możliwe jest od dnia rozstrzygnięcia konkursu, nie wcześniej niż od 1 stycznia 2015 roku. Koszty kwalifikowalne przy realizacji zadania z budżetu Powiatu Świdnickiego obejmują:
1) Koszty wynagrodzeń osób udzielających porad prawnych wraz z pochodnymi.
2) Koszty zakupy sprzętu biurowego (laptop, drukarka).
3) W ramach kosztów obsługi (pośrednich) stanowiących do 10% dotacji: obsługa finansowo-księgowa zadania, obsługa administracyjna, zakup materiałów oraz usług biurowych, pocztowych i telekomunikacyjnych, opłaty bankowe.
4) podatek od towarów i usług (VAT) – jeżeli nie może on być odzyskany w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2011 r.. Nr 177, poz. 1054).
4. W punkcie V. podpunkt 4, ogłoszenia o otwartym konkursie (załącznik do uchwały nr 149/15 Zarządu Powiatu z dnia 19 listopada 2015 roku, widnieje wykaz dokumentów jakie należy dołączyć do składanej oferty. Katalog ten jest katalogiem zamkniętym, nie zawiera zapisu dotyczących innych dokumentów, np. rekomendacji. Tym czasem w punkcie VI podpunkt 2 jest wykaz kryteriów oceny oferty, w którym ocena będzie dotyczyć miedzy innymi posiadanych rekomendacji (które nie są wymagane przy składaniu oferty). Czy w takim razie rekomendacje są wymagane, czy też nie? Ponadto jaką wagę punktową mają dane rekomendacje?
Zgodnie z Załącznikiem Nr 1 do Uchwały Nr 149/41/15 Zarządu Powiatu w Świdniku z dnia 19 listopada 2015 r. rekomendacje nie są wymagane, lecz są pożądane.
§ 9 ust. 7 Programu współpracy Powiatu Świdnickiego z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na 2015 rok stanowiącego załącznik do Uchwały Nr XLVI/294/14 Rady Powiatu w Świdniku z dnia 12 listopada 2014 roku określa warunki przyznawania przez członków komisji punktów ofertom podlegajacym rozpatrywaniu.
5. Podobna sytuacja dotyczy oceny dotychczasowej współpracy z administracja publiczną, rzetelne oraz terminowe wykonywanie rozliczenia zadań zleconych w ubiegłych latach. Jakiego rodzaju administracji publicznej dotyczy ten zapis – współpracy ze starostwem powiatowym w Świdniku czy też innych organów administracji publicznej? Nasza organizacja nigdy nie wnioskowała do Starostwa powiatowego o dofinansowanie zadania, działamy na terenie powiatu lecz finansujemy zadania z innych źródeł zewnętrznych w tym z dotacji z administracji publicznej szczebla regionalnego i krajowego (tu między innymi MPiPS oraz EFS). Co będzie świadczyło o dotychczasowej współpracy, jak Państwo zamierzają (na podstawie czego) ocenić taką sytuację?
Komisja konkursowa zgodnie ze swoja kompetencją zawartą w Programie współpracy Powiatu Świdnickiego z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na 2015 rok stanowiącego załącznik do Uchwały Nr XLVI/294/14 Rady Powiatu w Świdniku z dnia 12 listopada 2014 dokona oceny dotychczasowej współpracy z administracją publiczną, rzetelnego oraz terminowego wykonywania i rozliczania zadań zleconych w ubiegłych latach na podstawie informacji zawartych w ofercie: udokumentowanego co najmniej 2-letniego doświadczenia w realizacji zadań dotyczących:
1) poinformowania osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, o przysługujących jej uprawnieniach lub o spoczywających na niej obowiązkach lub
2) wskazania osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
3) udzielenia pomocy w sporządzeniu projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub
4) sporządzenia projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym.
W pkt. V ust.3 oferty realizacji zadania publicznego Oferent opisuje dotychczasowe doświadczenia w realizacji zadań publicznych podobnego rodzaju, wskazując, które z tych zadań realizowane były we współpracy z administracją publiczną.