Stanowisko starosty świdnickiego w sprawie intencji utworzenia Zespołu Placówek Edukacyjno - Wychowawczych w Świdniku.
Pismo powstało jako odpowiedź starosty na interwencję poselską posła na Sejm RP, Bartłomieja Pejo. Poniżej prezentujemy treść.
Szanowny Panie Pośle,
Dziękuję za zainteresowanie, jakie wykazuje Pan sprawą uchwały intencyjnej podjętej na sesji Rady Powiatu Świdnickiego w dniu 28 stycznia 2025 roku w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kozicach Dolnych oraz likwidacji Szkoły Przysposabiającej do Pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Świdniku. W odpowiedzi na interwencję poselską, skierowaną do mnie w dniu 17 lutego 2025 roku, przekazuję poniżej odpowiedź.
Jako były wicestarosta Powiatu Świdnickiego bez wątpienia wie Pan, jak wygląda proces podejmowania decyzji w Powiecie. Pozwolę sobie jednak przypomnieć, że podjęcie decyzji zawsze poprzedzają liczne dyskusje, spotkania osób zainteresowanych, wielokrotne spotkania Zarządu Powiatu, a także posiedzenie komisji odpowiedzialnej za zadanie, którego decyzja dotyczy. Wszystkie przeprowadzone rozmowy wiodą do powstania projektu uchwały, która jest poddana pod głosowanie. Tak też proces wyglądał w przypadku ww. uchwał.
Chciałbym podkreślić, że ww. uchwały NIE MÓWIĄ O LIKWIDACJI OŚRODKA JAKO CAŁOŚCI, a o reorganizacji, mającej na celu ulepszenie systemu wsparcia edukacyjnego dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami z naszego powiatu.
Uchwały stanowią początkowy etap zmian, jakie Rada Powiatu proponuje wprowadzić w zakresie funkcjonowania ww. placówek. Nie mamy w zamiarze likwidacji dostępu do edukacji dla dzieci wymagających specjalnego wsparcia – chodzi natomiast o przeniesienie uczniów do innej placówki, która zapewni im równie dobre warunki. Intencją Zarządu Powiatu Świdnickiego jest utworzenie Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych, co pozwoli na stworzenie spójnego systemu wsparcia edukacyjnego dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami z naszego powiatu, od wczesnych lat życia aż po zakończenie edukacji. Obie placówki (SOSW w Świdniku oraz SOSW w Kozicach Dolnych) kierują swoją ofertę edukacyjną do tej samej grupy uczniów, zapewniając im edukację, rewalidację, wychowanie, wsparcie oraz specjalistyczną opiekę. Analizy przeprowadzone w ciągu ostatnich miesięcy wykazały, że baza lokalowa SOSW w Świdniku już w tym momencie jest doskonale dostosowana do potrzeb najmłodszych dzieci, natomiast baza w SOSW w Kozicach Dolnych po modernizacji może zostać ukierunkowania na potrzeby starszych uczniów.
Reorganizacja funkcjonowania obydwu placówek ma na celu:
- utworzenie spójnego systemu edukacyjnego dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w Powiecie Świdnickim:
- SOSW w Świdniku – edukacja najmłodszych dzieci (WWR, przedszkole, szkoła podstawowa),
- SOSW w Kozicach Dolnych – edukacja starszych uczniów (szkoła przysposabiająca do pracy),
- Modernizację obu placówek z ukierunkowaniem na określone grupy wiekowe,
- Optymalne wykorzystanie kwalifikacji kadry nauczycielskiej oraz zasobów obu placówek,
- Ujednolicenie finansowania, co usprawni zarządzanie placówkami.
Rozmowy na temat ewentualnych zmian, jak i analizy stanu obecnego są prowadzone nieustannie od września 2024 roku, a rozpoczęły się od dokładnego sprawdzenia kondycji finansowej obydwu ośrodków, które na moje polecenie wykonała Pani Sekretarz Powiatu Świdnickiego wraz z Panem Naczelnikiem Wydziału Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych. Temat był poddawany pod dyskusję na każdym spotkaniu Zarządu Powiatu Świdnickiego, odbywających się raz w tygodniu. Wielokrotnie rozmawialiśmy też z osobami zainteresowanymi. Poniżej przedstawiam wykaz kolejnych spotkań w przedmiotowej sprawie:
- 08.10.2024 – wizyta studyjna w Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej – spotkanie z Panem Dyrektorem Marcinem Krukiem, a także z Panem Arturem Berusem – Starostą Powiatu Skarżyńskiego oraz Panią Renatą Pacek – Naczelnikiem Wydziału Edukacji, Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej. Na spotkaniu dowiedzieliśmy się, jak w powiecie skarżyńskim przebiegało połączenie dwóch placówek w zespół placówek edukacyjno-wychowawczych i jak obecnie funkcjonuje placówka.
- 10.10.2024 – pierwsze spotkanie w Starostwie z Panią Iwoną Jarecką – Dyrektor SOSW w Kozicach Dolnych i Panią Elżbietą Krupą – Dyrektor SOSW w Świdniku.
- 14.10.2024 – drugie spotkanie w Starostwie z Iwoną Jarecką – Dyrektor SOSW w Kozicach Dolnych i Panią Elżbietą Krupą – Dyrektor SOSW w Świdniku, na którym powstał wstępny zarys połączenia ośrodków, poleciłem przeprowadzenie audytu obu placówek i przekazanie informacji, które wpływają na ich finanse.
- 21.10.2024 – spotkanie w SOSW w Kozicach Dolnych – zaplanowane spotkanie zostało odwołane przez Dyrektor Jarecką.
- 28.11.2024 – spotkanie w Starostwie z Panią Dyrektor Jarecką i Panią Dyrektor Krupą.
- 21.01.2025 – spotkanie Zarządu Powiatu Świdnickiego z Panią Dyrektor Jarecką i Panią Dyrektor Krupą.
- 23.01.2025 – spotkanie Pana Wicestarosty Dariusza Kołodziejczyka, Członków Zarządu: Pana Mirosława Łuciuka i Pana Michała Piotrowicza, Naczelnika Wydziału Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych Mirosława Kwiatosza oraz Pani Dyrektor Jareckiej i Pani Dyrektor Krupy.
- 28.01.2025 – Sesja Rady Powiatu Świdnickiego, w której uczestniczyły Dyrektor Jarecka i Dyrektor Krupa.
- 30.01.2025 – spotkanie z gronem pedagogicznym SOSW w Świdniku.
- 03.02.2025 – spotkanie z przedstawicielami rodziców w SOSW w Świdniku.
- 07.02.2025 – spotkanie z gronem pedagogicznym SOSW w Kozicach Dolnych
- 10.02.2025 – spotkanie z przedstawicielami rodziców w SOSW Kozicach Dolnych
- 13.02.2025 – spotkanie z rodzicami dzieci w SOSW w Świdniku.
W interwencji poselskiej zawarł Pan pytania, na które z przyjemnością odpowiem, przedstawiając perspektywę Powiatu Świdnickiego:
- MERYTORYCZNE PODSTAWY:
Przede wszystkim podkreślam, że nie została podjęta decyzja o LIKWIDACJI ośrodka jako całości. Planowane działania mają na celu przekształcenie obecnej struktury organizacyjnej poprzez utworzenie Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych. W ramach tego zespołu zapewniona zostanie ciągłość nauki, rewalidacji i wsparcia dla uczniów, a także dalszy rozwój działalności placówki w Kozicach Dolnych. Zespół placówek umożliwia stworzenie jednej instytucji działającej na równych zasadach, w ramach wspólnego budżetu, wspólnych projektów rozwojowych, ze wspólną kadrą pedagogiczną.
Merytoryczne podstawy decyzji wyjaśnię, przedstawiając dane statystyczne z ostatnich trzech lat, jednak jestem przekonany, że jako były wicestarosta jest Pan świadomy, jak wygląda sytuacja:
Zestawienia liczbowe |
SOSW w Świdniku |
SOSW w Kozicach Dolnych |
||||
Rok szkolny |
2022/2023 |
2023/2024 |
2024/2025 |
2022/2023 |
2023/2024 |
2024/2025 |
Liczba uczniów Szkoła Podstawowa (SP) |
57 |
61 |
70 |
17 |
15 |
13 |
Liczba uczniów Szkoła Przysposabiająca do Pracy |
18 |
14 |
16 |
10 |
12 |
13 |
Nowo przyjęte dzieci w okresie: 01.10.2024-10.01.2025 |
- |
- |
5-SP, 6-przedszkole, 8-wczesne wspomaganie rozwoju = 19 |
- |
- |
- |
Liczba dzieci Wczesne Wspomaganie Rozwoju (WWR) |
38 |
43 |
46 |
- |
- |
- |
Liczba dzieci w przedszkolu |
15 |
22 |
22 |
- |
- |
- |
Liczba wychowanków Internatu |
- |
- |
7 |
16 |
15 |
14 |
Jak widać powyżej SOSW w Kozicach Dolnych odnotowuje tendencję spadkową liczby przyjęć. Aktualnie w Szkole Podstawowej w Kozicach Dolnych uczy się 13 uczniów, a od roku szkolnego 2025/2026 przewidywana liczba uczniów wynosi 10. Uczniowie uczęszczają głownie do klas starszych, a brak naboru do klas młodszych dodatkowo wpływa na decyzję o reorganizacji. Prognozy wskazują, że brak zmian w perspektywie kilku lat może skutkować koniecznością zamknięcia ośrodka oraz utratą miejsc pracy przez nauczycieli. Z kolei SOSW w Świdniku odnotowuje bardzo duże zainteresowanie i zwiększający się nabór, zwłaszcza w przypadku najmłodszych dzieci. W przedszkolu oraz w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju (WWR) z każdym rokiem obserwuje się ograniczone możliwości przyjęcia nowych dzieci, co wynika z niewystarczającej bazy lokalowej.
Zestawienia liczbowe |
SOSW w Świdniku |
SOSW w Kozicach Dolnych |
||||
Rok szkolny |
2022/2023 |
2023/2024 |
2022/2023 |
2023/2024 |
2022/2023 |
2023/2024 |
Budżet ogółem |
6 463 193,69 zł |
8 339 458,41 zł |
9 574 507,08 zł |
2 766 040,00 zł |
3 469 144,66 zł |
4 276 591,89 zł |
Inwestycje |
2109486,36 zł |
2 399725,50 zł |
2 202 527 zł |
0 |
0 |
0 |
Projekty zewnętrzne |
2109486,36 zł |
1831,586,23 zł |
171 0838,26 zł |
0 |
0 |
0 |
Koszt na jednego wychowanka bez wczesnego wspomagania rozwoju (wg stanu na 30.09.2024) |
64 104,00 zł |
106 914,00 zł |
SOSW w Kozicach Dolnych od kilku lat zmaga się z trudnościami finansowymi. Wydatki bieżące ośrodka w 2024 roku wyniosły ponad 4 300 000,00 zł, z czego Powiat Świdnicki roku dopłacił 1 083 000,00 zł. Ośrodek nie stara się o pozyskanie środków zewnętrznych, nie inwestuje w rozwój, nie zwiększa dochodów własnych bieżących. Wie Pan doskonale, że jest to wydawanie publicznych pieniędzy na prawie pusty ośrodek, a jak wynika z ustawy o finansach publicznych: zarządzanie w jednostkach sektora finansów publicznych powinno być podejmowane w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Analizy wskazują, że w perspektywie 5 lat może dojść do konieczności całkowitej likwidacji ośrodka. Działania Powiatu jako organu prowadzącego ośrodek mają na celu uniknięcie tak drastycznego kroku.
- SKUTKI DLA DZIECI:
Nadrzędnym celem Zarządu jest zapewnienie dzieciom i młodzieży z naszego powiatu jak najlepszej opieki i edukacji, dostosowanej do ich indywidualnych potrzeb. Chciałbym w tym miejscu przedstawić Panu, jak funkcjonuje ośrodek w Świdniku w kwestii dbania o rozwój uczniów:
Powiat wyraził zgodę na realizację licznych programów finansowanych ze środków zewnętrznych:
- „Za życiem” – projekt realizowany od 2018 roku – 80 małych mieszkańców powiatu świdnickiego (od urodzenia do 9 lat) jest objętych terapią;
- VR-SEN – projekt realizowany jest z ISTAMBUL UNIVERSITY – główny cel projektu to poprawa umiejętności motorycznych u dzieci ze specjalnymi potrzebami poprzez ćwiczenia wirtualnej rzeczywistości – skoncentrowany jest na rozwijaniu umiejętności motorycznych uczniów z niepełnosprawnościami, wykorzystując nowoczesną technologię wirtualnej rzeczywistości (VR);
- AVATAR – realizowany w partnerstwie z University of Cyprus – celem jest podnoszenie kompetencji czytania ze zrozumieniem wśród uczniów z niepełnosprawnością intelektualna za pomocą Avatarów, a także stworzenie spersonalizowanego i angażującego środowiska nauki dostosowanego do unikalnych potrzeb uczniów;
- Erasmus – trwa trzeci rok realizacji na 2025 rok – w ramach projektu realizowane są kursy językowe, fotograficzne, metodyczne dla nauczycieli za granicą, wyjazdy dla uczniów oraz wizyty studyjne w szkołach za granicą – (obecnie 16-20.02.2025 2 nauczycieli jest w Belgradzie, a w maju pięcioro uczniów pod opieką nauczycieli wyjeżdża do Rumunii.
Ponadto realizowane są liczne wycieczki – uczniowie wychodzą poza ośrodek, by włączać się w społeczeństwo. Tylko od września 2024 roku odbyli prawie 20 wyjść – w tym wizyta w Straży Pożarnej, wyjście do kina, na wystawę, do sklepu, na targ, do biblioteki, do lasu.
Ośrodek w Świdniku jest świetnie wyposażony w pomoce dydaktyczne, jak i technologie asystujące, takie jak:
- MUSICON
- Biofeadback
- Tomatis
- Bardzo dobrze wyposażona sala integracji sensorycznej
- Sala gimnastyczna przygotowana do zajęć wychowania fizycznego i ćwiczeń ruchowych dla małych dzieci
- Technologie asystujące do komunikacji alternatywnej – Grid, Mówik, 3 zestawy Cyberoko.
Przy placówce funkcjonuje Ośrodek Wsparcia i Testów finansowany przez PFRON. Ponadto 25 nauczycieli ukończyło studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju oraz niezliczoną ilość kursów doskonalących metody pracy zwłaszcza z małym dzieckiem. Jak widać, szkoła jest bardzo dobrze przygotowana pod kątem pracy z młodszymi dziećmi.
Co więcej, Powiat Świdnicki w Świdniku w dniu 28 lipca 2021 r. podpisał umowę powierzenia Grantu na realizację przedsięwzięcia grantowego „Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)”. SOSW w Świdniku jako jeden z 3 ośrodków w Polsce został wybrany jako modelowy. Liderzy tych trzech ośrodków pracują aktualnie jako doradcy w Centrum Koordynującym przy Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie. Świadczy to o nieustannym rozwoju ośrodka jako nowoczesnej instytucji działającej na rzecz społeczeństwa włączającego, kształtowania postaw i uczenia właściwego podejścia do uczniów ze specjalnymi potrzebami. Daje to ogromną szansę na rozwój SOSW w Kozicach Dolnych jako części Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych. W czerwcu 2025 roku Powiat Świdnicki planuje złożyć wniosek na realizację kolejnej edycji SCWEW. Przez takie działania Powiat wspiera placówki ogólnodostępne w zakresie realizacji zadań związanych z kształceniem dzieci ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.
Obecny plan reorganizacji ma na celu utworzenie spójnego systemu edukacyjnego kształcenia specjalnego na terenie Powiatu Świdnickiego ze wszystkimi możliwymi komponentami z wykorzystaniem zasobu obu placówek specjalnych, w rezultacie którego będą funkcjonowały w zespole:
- wczesne wspomaganie rozwoju,
- Przedszkole specjalne
- Szkoła podstawowa specjalna
- Szkoła przysposabiająca do pracy
- zespoły rewalidacyjno-wychowawcze
- grupy wychowawcze (internat).
Oprócz tego planowane jest utworzenie szkoły specjalnej branżowej oraz SCWEW (który ma docelowo funkcjonować w każdym powiecie). W kolejnych planach jest utworzenie Zakład Aktywności Zawodowej dla osób z autyzmem w Kozicach Dolnych (budynek obok pałacu po wyremontowaniu).
Ośrodek w Kozicach Dolnych ma ogromny potencjał jako Szkoła Przysposabiająca do Pracy. Połączenie ośrodków ujednolici system finansowania, co z kolei umożliwi znalezienie środków na stworzenie nowoczesnych pracowni, które przygotowywałyby uczniów do dalszej aktywności w Warsztatach Terapii Zajęciowej (WTZ) lub Środowiskowych Domach Samopomocy. Zarząd Powiatu Świdnickiego podkreśla, że jednym z głównych powodów podjęcia działań reorganizacyjnych jest również odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na wsparcie osób z niepełnosprawnościami po zakończeniu edukacji szkolnej, zwłaszcza w spektrum autyzmu. Obecnie w powiecie funkcjonują Warsztaty Terapii Zajęciowej, jednak ich możliwości zapewnienia miejsc są ograniczone i niewystarczające wobec rosnących potrzeb.
Nauczyciele i personel obu ośrodków są wyszkoleni w pracy z uczniami z różnymi potrzebami edukacyjnymi, a jako pracownicy Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych będą mogli wymieniać się doświadczeniem i specjalistyczną wiedzą, co jest niezbędne dla skutecznego nauczania i wsparcia uczniów ze szczególnymi potrzebami.
- INDYWIDUALNE POTRZEBY DZIECI:
Jestem przekonany, że dzieci uczęszczające do tej pory do SOSW w Kozicach Dolnych odnajdą się również w szkole w Świdniku. Pojawiająca się argumentacja, że najlepszym miejscem dla rozwoju uczniów w spektrum autyzmu jest zamknięta przestrzeń edukacyjna jest daleko myląca i zaprzecza najnowszym badaniom naukowym, z których wynika, że uczniowie z niepełnosprawnościami powinni być włączeni do życia w środowisku oraz mieć możliwość interakcji z rówieśnikami. Taka integracja społeczna przyczyni się do większej tolerancji i zrozumienia w społeczeństwie. Nasza argumentacja bierze oczywiście pod uwagę przekonanie, że każdy uczeń powinien mieć możliwość korzystania z indywidualnego podejścia do nauki i własnych potrzeb, co zapewnimy przez Indywidualne Programy Edukacyjno-Wychowawcze i spersonalizowaną przestrzeń, co już zostało dokonane w SOSW w Świdniku dzięki rozbudowie ośrodka. W ten sposób odpowiadamy na potrzeby młodszych dzieci i rodziców, zapewniając też szkołom ogólnodostępnym wsparcie w trudnościach związanych z kształceniem uczniów w spektrum autyzmu.
- KOSZTY PRZENIESIENIA DZIECI:
Nie przewidujemy żadnych kosztów przeniesienia dzieci z SOSW w Kozicach Dolnych do SOSW w Świdniku ani odwrotnie. Jak szczegółowo opisałem wyżej – oba ośrodki są przygotowane na przyjęcie dzieci w określonych grupach wiekowych. Ośrodek w Świdniku został w ostatnim czasie rozbudowany, a w trakcie realizacji jest także nowa klatka schodowa wraz z windą przystosowane do osób ze szczególnymi potrzebami zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego.
Chcę się natomiast odnieść do kwestii dowozów, ponieważ część uczniów uczęszczających do SOSW w Kozicach Dolnych jest dowożonych do szkoły. Podkreślam, że dowóz będzie możliwy także w przypadku połączenia ośrodków i nie będzie to generowało dodatkowych kosztów. Jak podaje Ministerstwo Edukacji: Gminy mają obowiązek zapewnić bezpłatny transport do szkół i ośrodków, opiekę w czasie przejazdu uczniom niepełnosprawnym do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, który nie musi być najbliższy miejscu zamieszkania:
- dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna - do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 24. rok życia;
- dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim – do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25. rok życia.
Gmina może również zorganizować bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu niepełnosprawnym dzieciom i młodzieży, odpowiednio do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły ponadpodstawowej i ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego również w przypadkach, w których przepisy prawa oświatowego nie wskazują takiego obowiązku.”
Podsumowując, rozumiem emocje i obawy rodziców i opiekunów związane z reorganizacją działania ośrodków w Kozicach i Świdniku. Jako Starosta Powiatu Świdnickiego podejmuję wszelkie działania mające na celu poprawę jakości edukacji i wsparcia dla wszystkich dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami z naszego powiatu. Zaproponowane zmiany mają na celu stworzenie bardziej spójnego i efektywnego systemu edukacyjnego, który odpowiada na rosnące potrzeby społeczne i umożliwi lepsze wykorzystanie dostępnych zasobów. Jestem świadomy, że żadne dziecko nie lubi zmian, a dzieci ze szczególnymi potrzebami reagują na nie bardzo źle. Zapewniam jednak, że każdy uczeń objęty opieką w SOSW w Kozicach Dolnych jak i w SOSW w Świdniku otrzyma wsparcie w procesie adaptacji do nowego miejsca nauki. Biorę również pod uwagę sytuację, w której uczniowie będą mieli problemy adaptacyjne w nowym miejscu nauki. W takim wypadku dyrektor zespołu będzie zobligowany do zorganizowania procesu dydaktycznego w sposób komfortowy dla tego ucznia. Działania podejmowane przez Zarząd Powiatu Świdnickiego mają na celu dobro uczniów oraz rozwój oferty edukacyjnej dostosowanej do współczesnych wyzwań i potrzeb. Pragnę jednoznacznie podkreślić, że celem planowanych zmian jest stworzenie lepszych warunków edukacyjnych, opiekuńczych i terapeutycznych dla uczniów oraz zapewnienie stabilności funkcjonowania placówki w Kozicach Dolnych w długoterminowej perspektywie. Propozycja utworzenia Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych została poprzedzona rzetelną analizą, wielomiesięcznymi konsultacjami, a także solidnym przeglądem ekonomicznym stanu istniejącego oraz planowanych kosztów. Apeluję więc o spokojną i merytoryczną dyskusję na ten ważny społecznie temat. Wzywam do przeanalizowania pozytywnych aspektów połączenia dwóch ośrodków w jeden, sprawnie działający zespół placówek. Budowanie atmosfery napięcia i strachu, podpartej często nieprawdziwymi stwierdzeniami, nie jest właściwą formą dialogu i nie służy żadnej z zainteresowanych stron.