1. Kompletowanie i przygotowywanie materiałów niezbędnych do pracy Rady Powiatu oraz 4 Komisji: Budżetu i Rozwoju, Rodziny i Spraw Społecznych, Infrastruktury i Środowiska, Rewizyjnej oraz Zespołu Międzykomisyjnego, a w szczególności:
    a/ sprawdzanie wpływających materiałów pod względem prawidłowości sporządzania,
    b/ przygotowanie kompletu materiałów i zlecenie wykonania ich kserokopii w ilości niezbędnej do pracy Rady lub Komisji,
    c/ kompletowanie i terminowe wysyłanie materiałów Radnym na posiedzenie Rady.
  2. Obsługa merytoryczna i protokołowanie sesji Rady Powiatu, ze szczególnym uwzględnieniem treści nowo podejmowanych uchwał i stanowisk Rady Powiatu, a także sporządzanie protokołu z sesji w sposób zwyczajowo przyjęty w Starostwie Powiatowym w Świdniku przez odsłuchanie nagrania, sporządzenie i przedstawienie projektu do akceptacji przez Przewodniczącego Rady, w terminie na 7 dni przed terminem kolejnej sesji.
  3. Sporządzanie projektów uchwał wynikających z zakresu działań Wydziału Administracyjno-Samorządowego.
  4. Prowadzenie rejestru uchwał i stanowisk  Rady  Powiatu.
  5. Terminowe przekazywanie organom nadzoru uchwał Rady Powiatu oraz ich przekazywanie gminom wchodzącym w skład powiatu.
  6. Ogłaszanie uchwał Rady Powiatu w sposób zwyczajowo przyjęty oraz kierowanie aktów prawa miejscowego do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.
  7. Opracowywanie na sesję Rady Powiatu sprawozdań z realizacji podjętych uchwał.
  8. Obsługa merytoryczna posiedzeń 4 Komisji oraz Zespołu Międzykomisyjnego.
  9. Udzielanie pomocy radnym w wypełnianiu ich obowiązków.
  10. Przygotowywanie i przekazywanie do Wydziału Finansowo – Budżetowego comiesięcznej informacji  dot. obecności radnych na posiedzeniach komisji oraz sesji Rady Powiatu w celu wypłacanie diet dla radnych.
  11. Obsługa administracyjno-sekretarska Przewodniczącego Rady Powiatu, w tym wykonywanie zadań związanych z przekazywaniem oświadczeń majątkowych radnych do publikacji w BIP oraz do właściwych Urzędów Skarbowych.
  12. Opracowywanie sprawozdawczości do GUS dot. Rady Powiatu w Świdniku.
  13. Załatwianie spraw związanych z zaopatrzeniem na sesje Rady Powiatu.
  14. Sporządzanie dokumentacji i przekazywanie do Archiwum Zakładowego akt spraw z zakresu obsługi Rady Powiatu w Świdniku.
  15. Pytania zgłaszane do pracowników dot. dni, godzin, miejsca przyjęć Przewodniczącego Rady.

Do Biura Samorządowego należą sprawy z zakresu:
prowadzenia kancelarii, obsługi administracyjnej Rady Powiatu, Komisji Rady, Zarządu, organizacji i funkcjonowania Starostwa, organizacji przyjmowania obywateli w sprawie skarg i wniosków, administrowania lokalami, sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów p. poż., prowadzenia biblioteki i archiwum Starostwa, obsługi informatycznej starostwa, zadań związanych z wyborami, przechowywaniem rzeczy znalezionych, prowadzeniem i koordynowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych.

Ponadto do zadań Biura należy wykonywanie zdań obronnych wynikających z ustawy z dn. 21.11.2967 r. o pwszechnym obowiązku obrony RP, aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie oraz ustaw szczególnych, a także prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem pracowników urzędu oraz radnych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.