Stację kontroli pojazdów może prowadzić przedsiębiorca, który:

  1. Posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. Nie jest przedsiębiorcą, w stosunku do którego otwarto likwidację lub ogłoszono upadłość;
  3. Nie był prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub przestępstwo przeciwko dokumentom - dotyczy osoby fizycznej lub członków organów osoby prawnej;
  4. Posiada wyposażenie kontrolno - pomiarowe oraz warunki lokalowe gwarantujące wykonywanie odpowiedniego zakresu badań technicznych pojazdów zgodnie ze szczegółowymi warunkami przeprowadzania tych badań;
  5. Posiada poświadczenie zgodności wyposażenia i warunków lokalnych z wymaganiami odpowiednio do zakresu przeprowadzanych badań wpisanego do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów;
  6. Zatrudnia uprawnionych diagnostów.

Poświadczenie, o którym mowa w pkt. 5, wydaje się za opłatą w drodze decyzji, dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, po dokonaniu sprawdzenia stacji kontroli pojazdów. Poświadczenie zachowuje ważność do czasu zmiany stanu faktycznego, dla którego zostało wydane, nie dłużej niż przez 5 lat od daty jego wydania.

WYMAGANE DOKUMENTY

Wypełniony formularz (druk) wniosku oraz oświadczenie o treści:

Oświadczam, że:

  1. Dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów są kompletne i zgodne z prawdą;
  2. Znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów, określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.

Oświadczenie powinno również zawierać:

  1. Nazwę firmy przedsiębiorcy oraz siedzibę i adres albo adres zamieszkania;
  2. Oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
  3. Podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW

Wydział Komunikacji w Świdniku, ul. Niepodległości 13 - pokój 4,
Telefon kontaktowy (81) 468 70 32

OPŁATY

  • Za wpis do rejestru działalności regulowanej przedsiębiorca wnosi opłatę skarbową w wysokości 412 zł ,
  • Za zmianę wypisu do rejestru działalności regulowanej przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 206 zł.
  • Wpłaty można dokonać w kasie Urzędu Miasta w Świdniku lub na rachunek bankowy na konto
    Bank PKO BP Urząd Miasta w Świdniku nr 95 1020 3176 0000 5802 0013 7885

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006r. Dz. U. 2015z Nr 225, poz. 1635).

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA

Wydanie zaświadczenia następuje w drodze decyzji administracyjnej. Termin 7 dni od dnia złożenia wniosku.

PODSTAWA PRAWNA

  • Art. 83 ust. 2 i 3 oraz art. 83a ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz.U. z 2012r., poz. 1137 z późn. zm.),
  • Art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a i b ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej oraz cz. 1 pkt 36 oraz 37 załącznik do niniejszej ustawy Dz. U z 2015r., poz. 783),
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 10 lutego 2006r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji prowadzących badania techniczne pojazdów (Dz. U. z 2006r. nr 40, poz. 275 z późn. zm.
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004r. w sprawie wzorów dokumentów wymaganych dla wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów (Dz. U. z 2004r. nr 223, poz. 2264),
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz.U. z 2003r. Nr 227, poz. 2250 z późn. zm.).
  • ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej ( tekst jednolity Dz.U. z 2007r. Nr 155, poz.1095 z późn. zm.).

TRYB ODWOŁAWCZY

Od decyzji odmawiającej wydania zaświadczenia potwierdzającego prowadzenie stacji kontroli pojazdów przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem starosty świdnickiego w Świdniku.

Wydanie uprawnienia diagnosty do przeprowadzania badań technicznych pojazdów

Starosta wydaje uprawnienia do wykonywania badań technicznych, jeżeli osoba ubiegająca się o jego wydanie posiada wymagane wykształcenie techniczne i praktykę, odbyła wymagane szkolenie oraz zdała egzamin kwalifikacyjny.
Przez wymagane wykształcenie techniczne i praktykę, rozumie się:

  1. Wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności samochodowej i udokumentowane 6 miesięcy praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
  2. Średnie wykształcenie techniczne o specjalności samochodowej i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
  3. Wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów ,albo
  4. Średnie wykształcenie techniczne o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowane 2 lata praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów

Z obowiązku odbycia szkolenia zwolniona jest osoba ubiegająca się o wydanie uprawnienia do wykonywania badań technicznych, która ukończyła studia wyższe na kierunku studiów w obszarze nauk technicznych obejmującym wiedzę i umiejętności w zakresie diagnostyki samochodowej.

WYMAGANE DOKUMENTY

Wypełniony formularz (druk) wniosku oraz:

  • Dokumenty potwierdzające wymagane wykształcenie techniczne,
  • Kserokopie zaświadczeń ukończonych kursów (szkoleń diagnosty),
  • Zaświadczenie o posiadaniu odpowiedniej praktyki zawodowej.
  • Zaświadczenie o pozytywnym wyniku egzaminu kwalifikacyjnego przeprowadzonego przez dyrektora Transportowego Dozoru technicznego w Warszawie.

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW

Wydział Komunikacji, ul. Niepodległości 13 - pokój 4,
Telefon kontaktowy (81) 468 70 32

OPŁATY

Za wydanie uprawnień diagnosty pobiera się opłatę skarbową w wysokości 48 zł.
Opłatę można dokonać w kasie Urzędu Miasta w Świdniku lub na rachunek
PKO BP Urząd Miasta w Świdniku nr 95 1020 3176 0000 5802 0013 7885.

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA

Wydanie uprawnienia następuje w terminie 30 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów.

PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz.U. z 2012r., poz. 1137r. z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 listopada 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów (Dz.U. 2014r, poz. 1836).
  • Art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a i b ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2015r., poz. 783) oraz III pkt 13 – 2 załącznika do niniejszej ustawy.

TRYB ODWOŁAWCZY

Od decyzji odmawiającej wydania uprawnień przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem starosty świdnickiego w Świdniku.

  • Czy jest moje prawo jazdy?


    Informacje dotyczące sprawdzenia czy nowy dokument jest gotowy do odbioru można uzyskać na stronie internetowej https://info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html podając PESEL oraz imię i nazwisko. Ponadto pod nr tel. (81) 468-70-35 (dla mieszkańców gmin: Świdnik, Mełgiew, Trawniki) lub pod nr tel. (81) 582-26-05 (dla mieszkańców gmin: Piaski, Rybczewice).
  • Dlaczego opłata za prawo jazdy jest tak wysoka?


    Katalog opłat związanych z wydaniem prawa jazdy jest ściśle określony w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2013r. Poz. 83) oraz Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 kwietnia 2012r. w sprawie opłaty ewidencyjnej (Dz. U. z 2014r. Poz. 852).
  • Dlaczego zdjęcie w prawie jazdy jest inne niż w dowodzie osobistym?


    Różnica wynika z faktu, że od dnia 01-03-2015r. zmieniono wzór dowodu osobistego, a tym samym zmieniły się wymagania co do fotografii.
    Wymagania co do fotografii w prawie jazdy są ściśle określone w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. 2012r. Poz. 1005). W powyższym Rozporządzeniu określono, że fotografia ma wyglądać następująco: "Wyraźna, aktualna i kolorowa fotografia o wymiarach 3,5 x 4,5 cm., przedstawiająca osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywała głowę w pozycji lewego półprofilu z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografię przedstawiającą osobę z nakryciem głowy, pod warunkiem, że fotografia taka zamieszczona jest w dokumencie potwierdzającym tożsamość tej osoby".
  • Jaki jest ustawowy termin przerejestrowania zakupionego pojazdu / dokonania w nim zmian? Czy za niedotrzymanie terminu są przewidziane sankcje karne?


    Zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu, zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym. Za niedotrzymanie tego terminu grozi kara w wysokości od 200 do 1000 zł.
  • Czy zawiadomienie o zbyciu pojazdu może zgłosić tylko jeden ze współwłaścicieli?


    W przypadku współwłasności jeden ze współwłaścicieli może załatwić sprawę w urzędzie na podstawie pisemnego upoważnienia pozostałych współwłaścicieli.
  • Czy można odsprzedać pojazd nie rejestrując go na siebie?


    Zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o nabyciu pojazdu.
    W przypadku sprzedaży pojazdu przed rejestracją, następny nabywca do rejestracji pojazdu musi przedłożyć wszystkie oryginalne dokumenty potwierdzające fakt przeniesienia własności pojazdu.
  • Dlaczego po zarejestrowaniu samochodu przy odbiorze tablic rejestracyjnych otrzymuję pozwolenie czasowe zamiast stałego?


    Zgodnie z art. 74 ust. 2 pkt. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym czasowej rejestracji pojazdu dokonuje się z urzędu po złożeniu wniosku o rejestrację pojazdu. Czasowej rejestracji z urzędu dokonuje się w celu wyjaśnienia spraw związanych z rejestracja pojazdu oraz na czas wyprodukowania stałego dowodu rejestracyjnego. Dowody rejestracyjne stałe nie są drukowane bezpośrednio w organie rejestrującym, lecz w Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie.
  • W jakiej kolejności należy załatwiać sprawy w związku z rejestracją pojazdu sprowadzonego z zagranicy?


    Po sprowadzeniu pojazdu z zagranicy należy zgłosić się do Urzędu Celnego oraz dokonać pierwszego badania technicznego dla pojazdów sprowadzonych z zagranicy (jeżeli jest wymagany).
  • Czy mogę odebrać dowód rejestracyjny za żonę/męża?


    Tak, ale tylko na podstawie pisemnego upoważnienia. W przypadku upoważnienia od męża/ żony nie pobiera się opłaty skarbowej za pełnomocnictwo.
  • Czy zbywca pojazdu ma obowiązek powiadomić o tym fakcie Urząd?


    Zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o zbyciu pojazdu.
  • Czy istnieje możliwość przedłużenia pozwolenia czasowego?


    Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje się na okres nieprzekraczający 30 dni. Termin ten może być jednorazowo przedłużony o 14 dni w celu wyjaśnienia spraw związanych z rejestracja pojazdu.
  • W jakich przypadkach rejestracja pojazdu ma charakter czasowy?


    Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu. Czasowej rejestracji dokonuje się:
    1. z urzędu – po złożeniu wniosku o stałą rejestrację pojazdu,
    2. na wniosek właściciela pojazdu – w celu umożliwienia:
      • wywozu pojazdu za granicę,
      • przejazdu pojazdu z miejsca zakupu lub odbioru na terytorium RP,
      • przejazdu pojazdu związanego z koniecznością dokonania badania technicznego lub naprawy.