Stację kontroli pojazdów może prowadzić przedsiębiorca, który:

  1. Posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. Nie jest przedsiębiorcą, w stosunku do którego otwarto likwidację lub ogłoszono upadłość;
  3. Nie był prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub przestępstwo przeciwko dokumentom - dotyczy osoby fizycznej lub członków organów osoby prawnej;
  4. Posiada wyposażenie kontrolno - pomiarowe oraz warunki lokalowe gwarantujące wykonywanie odpowiedniego zakresu badań technicznych pojazdów zgodnie ze szczegółowymi warunkami przeprowadzania tych badań;
  5. Posiada poświadczenie zgodności wyposażenia i warunków lokalnych z wymaganiami odpowiednio do zakresu przeprowadzanych badań wpisanego do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów;
  6. Zatrudnia uprawnionych diagnostów.

Poświadczenie, o którym mowa w pkt. 5, wydaje się za opłatą w drodze decyzji, dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, po dokonaniu sprawdzenia stacji kontroli pojazdów. Poświadczenie zachowuje ważność do czasu zmiany stanu faktycznego, dla którego zostało wydane, nie dłużej niż przez 5 lat od daty jego wydania.

WYMAGANE DOKUMENTY

Wypełniony formularz (druk) wniosku oraz oświadczenie o treści:

Oświadczam, że:

  1. Dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów są kompletne i zgodne z prawdą;
  2. Znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów, określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.

Oświadczenie powinno również zawierać:

  1. Nazwę firmy przedsiębiorcy oraz siedzibę i adres albo adres zamieszkania;
  2. Oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
  3. Podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW

Wydział Komunikacji w Świdniku, ul. Niepodległości 13 - pokój 4,
Telefon kontaktowy (81) 468 70 32

OPŁATY

  • Za wpis do rejestru działalności regulowanej przedsiębiorca wnosi opłatę skarbową w wysokości 412 zł ,
  • Za zmianę wypisu do rejestru działalności regulowanej przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 206 zł.
  • Wpłaty można dokonać w kasie Urzędu Miasta w Świdniku lub na rachunek bankowy na konto
    Bank PKO BP Urząd Miasta w Świdniku nr 95 1020 3176 0000 5802 0013 7885

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006r. Dz. U. 2015z Nr 225, poz. 1635).

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA

Wydanie zaświadczenia następuje w drodze decyzji administracyjnej. Termin 7 dni od dnia złożenia wniosku.

PODSTAWA PRAWNA

  • Art. 83 ust. 2 i 3 oraz art. 83a ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz.U. z 2012r., poz. 1137 z późn. zm.),
  • Art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a i b ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej oraz cz. 1 pkt 36 oraz 37 załącznik do niniejszej ustawy Dz. U z 2015r., poz. 783),
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 10 lutego 2006r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji prowadzących badania techniczne pojazdów (Dz. U. z 2006r. nr 40, poz. 275 z późn. zm.
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004r. w sprawie wzorów dokumentów wymaganych dla wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów (Dz. U. z 2004r. nr 223, poz. 2264),
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz.U. z 2003r. Nr 227, poz. 2250 z późn. zm.).
  • ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej ( tekst jednolity Dz.U. z 2007r. Nr 155, poz.1095 z późn. zm.).

TRYB ODWOŁAWCZY

Od decyzji odmawiającej wydania zaświadczenia potwierdzającego prowadzenie stacji kontroli pojazdów przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem starosty świdnickiego w Świdniku.

Wydanie uprawnienia diagnosty do przeprowadzania badań technicznych pojazdów

Starosta wydaje uprawnienia do wykonywania badań technicznych, jeżeli osoba ubiegająca się o jego wydanie posiada wymagane wykształcenie techniczne i praktykę, odbyła wymagane szkolenie oraz zdała egzamin kwalifikacyjny.
Przez wymagane wykształcenie techniczne i praktykę, rozumie się:

  1. Wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności samochodowej i udokumentowane 6 miesięcy praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
  2. Średnie wykształcenie techniczne o specjalności samochodowej i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
  3. Wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów ,albo
  4. Średnie wykształcenie techniczne o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowane 2 lata praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów

Z obowiązku odbycia szkolenia zwolniona jest osoba ubiegająca się o wydanie uprawnienia do wykonywania badań technicznych, która ukończyła studia wyższe na kierunku studiów w obszarze nauk technicznych obejmującym wiedzę i umiejętności w zakresie diagnostyki samochodowej.

WYMAGANE DOKUMENTY

Wypełniony formularz (druk) wniosku oraz:

  • Dokumenty potwierdzające wymagane wykształcenie techniczne,
  • Kserokopie zaświadczeń ukończonych kursów (szkoleń diagnosty),
  • Zaświadczenie o posiadaniu odpowiedniej praktyki zawodowej.
  • Zaświadczenie o pozytywnym wyniku egzaminu kwalifikacyjnego przeprowadzonego przez dyrektora Transportowego Dozoru technicznego w Warszawie.

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW

Wydział Komunikacji, ul. Niepodległości 13 - pokój 4,
Telefon kontaktowy (81) 468 70 32

OPŁATY

Za wydanie uprawnień diagnosty pobiera się opłatę skarbową w wysokości 48 zł.
Opłatę można dokonać w kasie Urzędu Miasta w Świdniku lub na rachunek
PKO BP Urząd Miasta w Świdniku nr 95 1020 3176 0000 5802 0013 7885.

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA

Wydanie uprawnienia następuje w terminie 30 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów.

PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz.U. z 2012r., poz. 1137r. z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 listopada 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów (Dz.U. 2014r, poz. 1836).
  • Art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a i b ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2015r., poz. 783) oraz III pkt 13 – 2 załącznika do niniejszej ustawy.

TRYB ODWOŁAWCZY

Od decyzji odmawiającej wydania uprawnień przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem starosty świdnickiego w Świdniku.

  • Czy jest moje prawo jazdy?


    Informacje dotyczące sprawdzenia czy nowy dokument jest gotowy do odbioru można uzyskać na stronie internetowej https://info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html podając PESEL oraz imię i nazwisko. Ponadto pod nr tel. (81) 468-70-35 (dla mieszkańców gmin: Świdnik, Mełgiew, Trawniki) lub pod nr tel. (81) 582-26-05 (dla mieszkańców gmin: Piaski, Rybczewice).
  • Dlaczego opłata za prawo jazdy jest tak wysoka?


    Katalog opłat związanych z wydaniem prawa jazdy jest ściśle określony w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2013r. Poz. 83) oraz Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 kwietnia 2012r. w sprawie opłaty ewidencyjnej (Dz. U. z 2014r. Poz. 852).
  • Dlaczego zdjęcie w prawie jazdy jest inne niż w dowodzie osobistym?


    Różnica wynika z faktu, że od dnia 01-03-2015r. zmieniono wzór dowodu osobistego, a tym samym zmieniły się wymagania co do fotografii.
    Wymagania co do fotografii w prawie jazdy są ściśle określone w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. 2012r. Poz. 1005). W powyższym Rozporządzeniu określono, że fotografia ma wyglądać następująco: "Wyraźna, aktualna i kolorowa fotografia o wymiarach 3,5 x 4,5 cm., przedstawiająca osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywała głowę w pozycji lewego półprofilu z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografię przedstawiającą osobę z nakryciem głowy, pod warunkiem, że fotografia taka zamieszczona jest w dokumencie potwierdzającym tożsamość tej osoby".
  • Jaki jest ustawowy termin przerejestrowania zakupionego pojazdu / dokonania w nim zmian? Czy za niedotrzymanie terminu są przewidziane sankcje karne?


    Zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu, zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym. Za niedotrzymanie tego terminu grozi kara w wysokości od 200 do 1000 zł.
  • Czy zawiadomienie o zbyciu pojazdu może zgłosić tylko jeden ze współwłaścicieli?


    W przypadku współwłasności jeden ze współwłaścicieli może załatwić sprawę w urzędzie na podstawie pisemnego upoważnienia pozostałych współwłaścicieli.
  • Czy można odsprzedać pojazd nie rejestrując go na siebie?


    Zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o nabyciu pojazdu.
    W przypadku sprzedaży pojazdu przed rejestracją, następny nabywca do rejestracji pojazdu musi przedłożyć wszystkie oryginalne dokumenty potwierdzające fakt przeniesienia własności pojazdu.
  • Dlaczego po zarejestrowaniu samochodu przy odbiorze tablic rejestracyjnych otrzymuję pozwolenie czasowe zamiast stałego?


    Zgodnie z art. 74 ust. 2 pkt. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym czasowej rejestracji pojazdu dokonuje się z urzędu po złożeniu wniosku o rejestrację pojazdu. Czasowej rejestracji z urzędu dokonuje się w celu wyjaśnienia spraw związanych z rejestracja pojazdu oraz na czas wyprodukowania stałego dowodu rejestracyjnego. Dowody rejestracyjne stałe nie są drukowane bezpośrednio w organie rejestrującym, lecz w Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie.
  • W jakiej kolejności należy załatwiać sprawy w związku z rejestracją pojazdu sprowadzonego z zagranicy?


    Po sprowadzeniu pojazdu z zagranicy należy zgłosić się do Urzędu Celnego oraz dokonać pierwszego badania technicznego dla pojazdów sprowadzonych z zagranicy (jeżeli jest wymagany).
  • Czy mogę odebrać dowód rejestracyjny za żonę/męża?


    Tak, ale tylko na podstawie pisemnego upoważnienia. W przypadku upoważnienia od męża/ żony nie pobiera się opłaty skarbowej za pełnomocnictwo.
  • Czy zbywca pojazdu ma obowiązek powiadomić o tym fakcie Urząd?


    Zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o zbyciu pojazdu.
  • Czy istnieje możliwość przedłużenia pozwolenia czasowego?


    Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje się na okres nieprzekraczający 30 dni. Termin ten może być jednorazowo przedłużony o 14 dni w celu wyjaśnienia spraw związanych z rejestracja pojazdu.
  • W jakich przypadkach rejestracja pojazdu ma charakter czasowy?


    Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu. Czasowej rejestracji dokonuje się:
    1. z urzędu – po złożeniu wniosku o stałą rejestrację pojazdu,
    2. na wniosek właściciela pojazdu – w celu umożliwienia:
      • wywozu pojazdu za granicę,
      • przejazdu pojazdu z miejsca zakupu lub odbioru na terytorium RP,
      • przejazdu pojazdu związanego z koniecznością dokonania badania technicznego lub naprawy.

Wydział Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Świdniku zlokalizowany jest w siedzibie Starostwa Powiatowego w Świdniku przy ul.Niepodległości 13, który zakresem swojego działania obejmuje pięć gmin: Mełgiew, Piaski, Rybczewice, Świdnik i Trawniki.

Wydział posiada także Oddział Zamiejscowy zlokalizowany w Piaskach przy ul. Lubelskiej 80.

UWAGA! Informujemy, że nie obowiązuje dotychczasowa rejonizacja. Dzięki temu mieszkańcy powiatu świdnickiego mogą załatwiać swoje sprawy w Świdniku lub Piaskach. Załatwienie części spraw (bardziej skomplikowanych) będzie wiązało się z koniecznością przekazania akt z jednego punktu do drugiego. 

W Wydziale Komunikacji i Transportu łącznie zatrudnionych jest 17 pracowników, w tym 3 osoby w Oddziale Zamiejscowym w Piaskach.

W siedzibie Wydziału Komunikacji i Transportu w Świdniku funkcjonuje system kolejkowy, który za zadanie ma usprawnić obsługę interesantów. Każdy zainteresowany, po pobraniu stosownego biletu, zapraszany jest głosowo na odpowiednie stanowisko do właściwego pracownika. Miejsce w systemie kolejkowym można również zarezerwować przez internet -> LINK.

Szczegółowe sposoby załatwienia poszczególnych spraw opisane zostały w Biuletynie Informacji Publicznej Powiatu, gdzie każdy zainteresowany może dotrzeć po wybraniu odpowiedniego linku w zakładce JAK TO ZAŁATWIĆ?.

Wiele niezbędnych informacji, w tym jak należy wypełnić wnioski i formularze, zamieszczonych jest także na tablicach informacyjnych Wydziału. Umieszczone są tam również specjalne zasobniki, w których znajdują się w niezbędne formularze.

Aktualnie w ewidencji pojazdów Wydziału Komunikacji i Transportu w Świdniku zarejestrowanych jest ponad 62 tys. pojazdów.
Średnio rocznie Wydział zamawia i wydaje ok. 9 tys. dowodów rejestracyjnych oraz pozwoleń czasowych.
Średnio rocznie w Wydziale rejestrowanych jest ok. 2,5 tys. pojazdów.

W ewidencji kierowców zgromadzone są akta ponad 52 tys. osób uprawnionych do kierowania pojazdami.
Średnio rocznie zamawianych i wydawanych jest ok. 1,5 tys. takich uprawnień.
Poza bezpośrednią obsługą mieszkańców Wydział Komunikacji zajmuje się również sprawami związanymi z funkcjonowaniem: Stacji Kontroli Pojazdów, Ośrodków Szkolenia Kierowców, Przewozem Osób i Rzeczy.

Do podstawowych zadań Wydziału Komunikacji i Transportu należą sprawy:

I. W zakresie ewidencji pojazdów:

  1. Rejestracja pojazdów w ramach CEPiK w systemie POJAZD.
  2. Rejestracja czasowa pojazdów w celu wykonania badań technicznych
  3. Przyjmowanie i analiza wniosków o rejestrację.
  4. Przyjmowanie zawiadomień o zbyciu pojazdów
  5. Wprowadzanie danych do systemu elektronicznego.
  6. Drukowanie i wydawanie pozwoleń czasowych.
  7. Zamawianie i wydawanie znaków legalizacyjnych.
  8. Zamawianie i wydawanie nalepek kontrolnych
  9. Zamawianie, legalizacja i wydawanie tablic rejestracyjnych.
  10. Składanie zamówień na personalizację dowodów rejestracyjnych i kart pojazdów.
  11. Wysyłanie zawiadomień i potwierdzanie danych o pojazdach.
  12. Wysyłanie zapytań do Systemu Informacyjnego Schengen
  13. Pobieranie opłat za czynności rejestracyjne.
  14. Naliczanie i pobieranie opłaty ewidencyjnej oraz przekazywanie jej do ministerstwa.
  15. Odbiór spersonalizowanych dokumentów oraz ich wydawanie wnioskodawcom.
  16. Drukowanie i wydawanie decyzji (rej. czasowa, rej stała, dec. zmieniająca).
  17. Tworzenie papierowych teczek akt pojazdów i ich archiwizacja.
  18. Przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o wtórniki dokumentów rejestracyjnych ich zamawianie, odbiór i wydawanie wnioskodawcom.
  19. Dokonywanie stosownych adnotacji w dowodach rejestracyjnych i kartach pojazdów wraz z aktualizacją elektronicznej bazy danych (hak, gaz, taxi, współwłasność, „L”, VAT)
  20. Kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne.
  21. Deponowanie i wydawanie zatrzymanych dowodów rejestracyjnych przez policję.
  22. Nadawanie i kierowanie na nabicie nowych cech identyfikacyjnych i tabliczek znamionowych zastępczych pojazdów (wydawanie stosownych decyzji)
  23. Przyjmowanie wniosków o czasowe wycofywanie pojazdów z ruchu, naliczanie i pobieranie stosownych opłat, wydawanie odpowiednich decyzji, przywracanie pojazdów do ruchu.
  24. Przyjmowanie wniosków o wycofanie pojazdów z ruchu w związku z ich likwidacją na stacjach demontażu, kradzieżą, trwałą utratą, wywozem bądź potwierdzonym pozostawieniem za granicą, wydawanie odpowiednich decyzji.
  25. Wyrejestrowywanie pojazdów „z urzędu” w związku z powiadomieniem o ich likwidacji na stacjach demontażu
  26. Odmowa rejestracji pojazdów nie spełniających ustawowych wymogów.
  27. Sporządzanie sprawozdań i współpraca z różnymi instytucjami (sądy, prokuratura policja, straż miejska, urzędy gmin, powiaty, urzędy skarbowe, urzędy celne, komornicy, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, stacje diagnostyczne, stacje demontażu, ITS, ośrodki rzeczoznawców, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych – Biuro Administracyjno-Finansowe, Centralny Ośrodek Informatyki itp.).
  28. Skanowanie dokumentacji związanej z rejestracją pojazdów
  29.  Archiwizacja akt

II. W zakresie ewidencji kierowców:

  1. Wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami (prawa jazdy i międzynarodowe prawa jazdy) w ramach CEPiK w systemie KIEROWCA.
  2. Zakładanie profili kandydatów na kierowców (PKK).
  3. Przyjmowanie i analiza wniosków i akt po egzaminie oraz nadesłanych z innych urzędów i z zagranicy.
  4. Wprowadzanie danych do systemu elektronicznego.
  5. Składanie zamówień na personalizację praw jazdy.
  6. Drukowanie i wydawanie praw jazdy międzynarodowych.
  7. Wydawanie decyzji o uzyskanych uprawnieniach do kierowania pojazdami.
  8. Wysyłanie żądań akt kierowców z innych urzędów przybyłych do naszego rejonu komunikacyjnego.
  9. Przyjmowanie żądań akt z innych urzędów i ich wysyłka.
  10. Naliczanie i pobieranie opłat za czynności związane z wydawaniem uprawnień do kierowania pojazdami.
  11. Naliczanie i pobieranie opłaty ewidencyjnej oraz jej przekazywanie do ministerstwa.
  12. Odbiór spersonalizowanych dokumentów oraz ich wydawanie wnioskodawcom.
  13. Tworzenie papierowych teczek akt kierowców i ich archiwizacja.
  14. Deponowanie i wydawanie zatrzymanych uprawnień do kierowania pojazdami wraz z prowadzeniem ewidencji zatrzymanych uprawnień oraz ewidencji osób bez uprawnień wobec których orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów.
  15. Kierowanie osób uprawnionych do kierowania pojazdami na badania lekarskie i psychologiczne.
  16. Kierowanie osób uprawnionych do kierowania pojazdami na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji.
  17. Kierowanie osób na kursy reedukacyjne
  18. Przedłużanie okresów próbnych.
  19. Wydawanie decyzji o zatrzymaniu bądź zwrocie prawa jazdy.
  20. Wydawanie decyzji o cofnięciu bądź przywróceniu uprawnień do kierowania pojazdami.
  21. Sporządzanie sprawozdań oraz współpraca z takimi instytucjami jak: sąd, prokuratura, policja, WORD, przychodnie zdrowia.
  22. Prowadzenie ewidencji osób bez uprawnień, które uzyskały wynik negatywny na egzaminie państwowym oraz przesyłanie tych akt do WORD na wniosek zainteresowanego.
  23. Wydawanie zaświadczeń dotyczących posiadanych uprawnień do kierowania pojazdami.
  24. Informowanie sądu i policji o wykonaniu środka karnego w stosunku do osób którym zatrzymano uprawnienia do kierowania pojazdami
  25. Ustawowa wymiana praw jazdy
  26. Wymiana zagranicznych praw jazdy
  27. Ewidencjonowanie osób skierowanych na badania lekarskie i psychologiczne oraz prowadzenie stosownych postępowań w tych sprawach.
  28. Wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi

III. Prowadzenie spraw związanych z Ośrodkami Szkolenia Kierowców

  1. Przyjmowanie wniosków, analiza i wydawanie zaświadczeń na prowadzenie szkoleń kierowców i instruktorów.
  2. Prowadzenie nadzoru nad OSK.
  3. Cofanie jednostce zaświadczeń na prowadzenie szkolenia.
  4. Dokonywanie wpisów i skreśleń w ewidencji instruktorów.
  5. Zamawianie, odbiór i wydawanie legitymacji.
  6. Wydawanie uprawnień dla egzaminatorów na prawa jazdy kat „T”
  7. Obsługa systemu informatycznego – „Portal Starosty”

IV. Prowadzenie spraw związanych ze Stacjami Kontroli Pojazdów

  1. Przyjmowanie wniosków, analiza, pobieranie opłat i wydawanie zaświadczeń do przeprowadzania badań technicznych.
  2. Sprawowanie nadzoru nad SKP.
  3. Przeprowadzanie, co najmniej raz w roku, kontroli SKP.
  4. Cofanie wydanych upoważnień.
  5. Przyjmowanie wniosków, analiza i wydawanie uprawnień diagnosty do wykonywania badań technicznych pojazdów.
  6. Cofanie diagnoście uprawnień do wykonywania badań technicznych

V. Parkingi strzeżone dla pojazdów usuwanych z drogi jako pozostawione i stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

  1. Wyznaczanie podmiotów do prowadzenia parkingów.
  2. Wyznaczanie podmiotów do usuwania pojazdów z drogi.
  3. Współpraca w ustalaniu opłat za usuwanie pojazdów z drogi.
  4. Składanie do sądu wniosków o orzeczenie przepadku na rzecz powiatu pojazdów nieodebranych z parkingu w przepisowym terminie.
  5. Zlecanie Rzeczoznawcom szacunków pojazdów nieodebranych w terminie
  6. Wydawanie postanowień i decyzji obciążających związanych z usuwaniem, przechowywaniem i szacowaniem wartości nieodebranych pojazdów
  7. Likwidacja przechowywanych pojazdów (przeprowadzanie licytacji bądź przekazywanie pojazdów do stacji demontażu).

VI. W zakresie transportu drogowego

  1. Przyjmowanie wniosków, analizowanie i naliczanie opłat z tytułu wydawania licencji, zezwoleń, zaświadczeń i wypisów.
  2. Wydawanie i cofanie licencji na transport drogowy towarowy i osobowy pojazdami nie będącymi taksówkami.
  3. Wydawanie i cofanie zezwoleń na przewóz osób.
  4. Wydawanie i cofanie zaświadczeń na transport krajowy i międzynarodowy na użytek własny.
  5. Wydawanie wypisów.
  6. Uzgadnianie, opiniowanie i koordynowanie rozkładów jazdy.
  7. Badanie rynku przewozu osób.
  8. Przeprowadzanie kontroli działalności transportowej.
  9. Kontrola regularności funkcjonowania autobusów.
  10. Uzgadnianie lokalizacji przystanków komunikacji autobusowej.
  11. Naliczanie opłat i fakturowanie zadań wynikających z utrzymywania przystanków.
  12. Współpraca z innymi instytucjami w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
  13. Ograniczenie obowiązku przewozu ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa bądź wypadku klęski żywiołowej.
  14. Wyrażanie zgody i ustalanie warunków ograniczenia przez przewoźnika, wobec którego Zarząd Powiatu wykonuje uprawnienia z akcji lub udziałów, obowiązku przewozu w razie klęski żywiołowej, przerwy w eksploatacji, szczególnych trudności spowodowanych przez klienta, z przyczyn ekonomicznych, których przewoźnik nie mógł przewidzieć jak również z uwagi na bezpieczeństwo ruchu.
  15. Nakładanie obowiązku, o którym mowa wyżej.